Julmingel Deluxe

                 
Igår var det Julmingel här hemma. Jag bjöd på lussebullar, pepparkakor, polkasnittar, juleskum, choklad, glögg, julmust mm. Det var väldigt roligt och jag tror alla hade det mysigt! Lördagen och Söndagen gick åt allt bakande men det var det värt. Lussebullarna här ovanför är ur Vår Kokbok, de har en fyllning av smör, socker och mandelmassa. Jag gjorde knutar av dem, påenslade med ägg och strösslade med pärlsocker.
                 
Här är min kolapaj. Mördegen är Leila Lindholms recept. Ni hittar det på recept.nu. Jag fyrdubblade receptet så det blev lite tjockare degkanter. Det räckte till två stora avlånga pajformar. I finns Vårkokboks kolasåsrecept. Där står det att det ska ta tio minuter att koka kolan, det tog en timma för mig. Kanske gjorde jag något fel men jag vill tro att det står fel i boken! Innan kolan stelnade strödde jag över pistagenötter, pecannötter, mandlar, mörk choklad och tranbär. Denna var den mest populära rätten!
                   
                            Dessa godbitar är polkasnittar. Receptet hittar du här.
Sedan var det godis och glögg, pepparkakor och grönmögelost mm. Mycket lyckat blev det. 
                  
                 Jag i sista sekund värmer glöggen. Ha en fortsatt mysig 7:e december
 

Kommentarer
Postat av: Kitty

Mysigt! & Vad mycket gott!

2009-12-07 @ 22:26:11
URL: http://elinhellokitty.blogg.se/
Postat av: Lova

Hörde att kolapajen var maagisk! (Y)

2009-12-08 @ 19:41:32
Postat av: Mimmi

Photo credit: Jaaag!

Tack Sofia, allt var så fint och gott!!

<3

2009-12-09 @ 23:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0