Frukostmuffins med Äpplen

                     
Det känns som om de senaste dagarna har varit Äppel-Dagar! Äpplenas tid är ju nu så varför inte ta vara på dem? Man kan göra så mycket med dem, ÄppelPaj, ÄppelMos, ÄppelKaka, Äppelmust mm. Idag blev det ialla fall Frukostmuffins med Äpplen och Havregryn och de är ett perfekt sätt att lyx-starta dagen! Snabbt går det också!
Jag bakar alla mina muffins och cupcakes i min smarta muffinplåt så att de blir höga och fina och inte flyter ut. Här är mitt recept!

Ingredienser för åtta stycken:
2 ägg
1 dl råsocker
1dl lättmjölk
0.5 dl is kallt vatten
50 gram smält smör
1.5 dl vetemjöl
1.5dl grovt rågmjöl
0.5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
0.5 tsk malen kardemumma
0.5 tsk vaniljsocker
2 st Äpplen
Kanel
Mer råsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa socker och ägg pösigt och fluffigt. Häll i mjölken och smölt smör och blanda.
Blanda alla torra ingredienser och vispa ner i äggsmeten. Fördela i muffinsformar i en muffinsplåt.
Klyfta äpplena, vänd dem i kanel och stcik ner dem djupt i muffinsarna. Strö över lite extra kanel och råsocker för en knaprig yta.
Gradda i 20 minuter. Känn på dem med en sticka efter 15 minuter. Om de är helt torra kan du ta ut dem då isället!
Före:                                                    Efter:


Kommentarer
Postat av: Elin

hej, jag kan nog tänka mig att det finns en del kakor och muffins inklistrade i din silverbok i alla fall! :) Ja försökte baka här om dagen men det gick inte särskilt bra. Äppel och kanelmuffins med crumble - ett recept jag hittade på recept.nu (av leila tror jag) Kan inte du testa att göra dem, och ladda upp en bild? Det vore kul eftersom du verkar vara en riktig hejare på det där. Så får jag se hur de skulle sett ut eg... ^^ Kram Elin

2009-10-22 @ 11:41:23
URL: http://nymanelinlilling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0