Dinkel-& Fullkornsbröd

Detta bröd är lätt att göra och blir otroligt gott och väldigt saftigt. Dinkel är något jag inte använder så mycket i bröd men när jag väl gör det blir det alltid bra resultat!

Ikväll är det restaurangbesök som gäller. Det är alltid roligt att gå ut och äta och ikväll är det våra goda vänners restaurang Mathildas i Gävle som står på schemat. Uppdaterar om maten sen! Ha en trevlig Torsdag!


 

Dinkel-& Fullkornsbröd, 2 stycken

6 dl ljummet vatten

1 1/2 dl röd mjölk

20 g jäst

1.5 msk brödsirap

7 dl dinkelmjöl

7-8 dl vetemjöl special med fullkorn

1 msk salt

1 tsk brödkryddor

 

Sätt ugnen på 250 grader.

Rör ut jästen i mjölken och vattnet. Blanda ned sirapen och dinkelmjölet. Blanda till en jämn smet.

Täck med plastfilm och låt jäsa i 60 minuter.

Blanda ned fullkornsmjölet, saltet och brödkryddorna och låt jäsa övertäckt med plastfilm i 30 minuter till.

Ta fram två avlånga bakformar och täck med bakplåtspapper.

Fördela smeten i båda formar och jäs övertäckt i 30 minuter till.

Strö lite vetemjöl över bröden och sätt in en långpanna längst ned i ugnen.

Sätt in bröden i ugnen, slå en kopp vatten i långpannan och sänk gradantalet till 200 grader.

Grädda i 40 minuter. Bröden ska vara ltie kladdiga. De blir då saftiga när det torkar.

 

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Välkommen tillbaka förresten! :) Det här brödet ser himla gott ut.

2010-08-13 @ 15:47:15
URL: http://bakut.blogg.se/
Postat av: Tara

Vad gott det ser ut! Jag älskar att baka bröd men min familj har ett bageri så ingen äter brödet jag bakar! Har du förrästen något bra födelsedagstårte recept? Tacksam för svar, kram Tara :)

2010-08-13 @ 16:18:22
URL: http://tortelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0