Macarooner med Vitchokladkräm och Lime

Det var ett tag sedan jag gjorde Macarons men oj så gott det är! Den som inte gör dem för att man tror att det är svårt kan andas ut. Svårt är det inte, däremot tar det fasligt lång tid, i alla fall för mig som är så petig. Dessa ljuvliga skapelser är fyllda med vitchokladkräm och lime vilket gör dem mycket friska och inte så mastiga. Supergoda verkligen, prova du med!

Jag gjorde även några Macaron klubbor, bara att trycka ned en drinkpinne mellan macaronsen och låta torka! Super fint att servera på festen!
Receptet är en italiensk maräng och kommer från Tartlette. Men eftersom det blir lite klurigt att använda sig av amerikanska mått så använde jag mig av Hello Sugars översatta recept!
Macarons med Vitchokladkräm och Lime– ca 40 st
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel
150g florsocker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
Vitchokladkräm:
1/2 dl vispgrädde
100 gram vitchoklad
2 tsk limejuice
30 gram smör
Gör så här:
Blanda den fint malda mandeln med florsockret i en bunke.
Mät upp antalet äggvitor och lägg lika delar i två skålar.
Vispa en skål med äggvitor till ett mjukt skum. Vispa sedan ihop med 35 gram socker och vispa till en styv smet.
Blanda sockerlagen i en kastrull och låt koka upp. När sockerlagen har nått 118 grader är den klar.
Vispa ned sockerlagen i marängsmeten. Vispa ned i en fin stråle. Forstätt vispa marängen till den är helt avsvalnad och glansig, ca 10 minuter.
Blanda nu ned den andra äggvitaskålen i mandel och florsockerblandningen och blanda med en slev.
Blanda ned några droppar röd karamellfärg och kanske några droppar pepparmintsolja?
Vänd i marängen i mandelblandningen och blanda. Blanda dock inte fr mycket, smeten ska fortfarande vara lite trög.
Spritsa ut små rundlar på en plåt täckt med bakplåtspapper.
Grädda i ugnen i ca 160 grader i 7-8 minuter.
Låt svalna.
Värm upp grädden till krämen.
Blanda ned choklad och limejucie, Låt svalna.
Vispa ihop med smöret till en jämn smet.
Spritsa på krämen på en baksida av en macaron, lägg sedan på en macaron som "topp". Forstätt tills alla är klara.

Kommentarer
Postat av: Lena

Såg helt underbara ut!

2010-02-24 @ 17:25:16
Postat av: Fridas kök

Jag har aldrig ätit macarons, de ser väldigt goda ut. Dock känns det som att de är väldigt, väldigt söta! Men jag har kanske fel? :-)

2010-02-25 @ 14:06:03
URL: http://fridaskok.wordpress.com
Postat av: Sandra

Oh, så goda dom såg ut! =)

2010-02-26 @ 13:52:14
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Jennie

heej!

de har jag alltid velat prova, så ska göra dem idag eller imon!

tack för receptet! länkar till dej på bloggen!

kram

2010-02-26 @ 17:00:02
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag som älskar vitchoklad^^

2010-02-27 @ 09:08:35
URL: http://iin.blogg.se/
Postat av: Jennie

hejhej

skulle baka dem, men det blev helt fel... kan du inte skriva ut exakt hur många ägg man ska i etc ist för i GRAM? lite svårt..

kram

2010-02-27 @ 11:41:07
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Daniella - BakeCake

JÄTTE fina!

2010-03-01 @ 13:45:15
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Josefina

De ser helt ljuvliga ut måste jag säga! Älskar hela din blogg :)

2010-03-07 @ 13:52:22
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Vad fina de är! Kul att göra klubbor av dem också ;-)

2010-04-01 @ 23:41:16
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0