Clafoutis med Äpplen och Vaniljglass

Clafoutis är en fransk kaka som påminner om ugnspannkaka, men jag tycker Clafoutis är mycket godare! Jag har i äpplen i min kaka, bara för att det är en av mina favorit frukter, men man kan ha plommon, körsbär, päron, sommarbär mm. Gott att servera lite vaniljglass till och pudra med florsocker över! Runt om har jag karamell/kola sås, det blir självklart jätte gott om man gör sin egen sås, men det funkar lika bra med Ohoj!

 

 

 

Clafoutis med Äpplen och Vaniljglass, 4 st portionsformar

1 äpple
1 ägg
12 g smör
1 msk strösocker
1 nypa salt
1 msk ljust muscovado socker
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
2 msk vetemjöl
3/4 dl röd mjölk
florsocker
kolasås
vaniljglass
Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ned salt, vaniljsocker, kanel och vetemjöl.
Smält smöret och blanda ned det i smeten.
Vispa ned mjölken i en fin stråle.
Dela äpplet i fyra klyftor. Stör lite råsocker över.
Lägg varje klyfta i en smord ugnsfast form och häll över smeten.
Grädda i ca 20 minuter i 200 grader. Om du har varmluftsugn så grädda bara i en kvart.
Pudra med florsocker och ät kakan ljummen med glass.





Kommentarer
Postat av: Jessica

Anmäl dig till Veckans blogg!

Resultat på Fredag!

Ta chansen!

2010-03-08 @ 19:48:59
URL: http://sofuckingreal.blogg.se/
Postat av: Lena

Gud så gott det där såg ut!

2010-03-09 @ 23:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0