Vitchokladcupcakes med Lingon och Kanel

Dessa sötnosar kombinerar den vitachokladens söthet, lingonens surhet och kanelens kryddighet. Supergoda blir de, nästan lite juliga i smaken, men det funkar året om, de lovar jag!
Jag har börjat baka mina cupcakes allt oftare i miniformat. Dels för att de är så söta och dels för att jag inte särkilt ofta orkar en hel, stor cupcake. Nu med de små storlekarna så kan jag ta en, eller flera!


Vitchokladcupcakes med Lingon och Kanel, ca 20 st

1 ägg

3/4 dl strösocker

1/2 tsk vaniljsocker

½ tsk malen kanel

25 g smör

1 msk röd mjölk

1 msk turkisk yoghurt

1 2/3 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

skal och saft från 1/2 lime

50 g smält vitchoklad

100 g frysta lingon

Frosting:

50 g vitchoklad

50 g philadhelphia ost


Gör så här:

Vispa ägg och socker pösigt.

Smält smöret och blanda ned mjölken och yoghurten. Häll i äggsmeten.

Blanda alla torra ingredienser och blanda ned i äggsmeten.

Smält chokladen i vattenbad och häll ned i smeten.

Häll ned skal, saft och lingon i smeten.

Klicka ut ca 2/3 i små formar och grädda i ugnen ca 20 min i 175 grader.

Låt svalna helt.

Blanda alla ingredienser väl.

Fyll en spritspåse med smeten och spritsa på frostingen på de små muffinsen.

Garnera med valfritt strössel eller ett litet lingon.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Dom såg jättegoda ut! =)

2010-03-23 @ 10:15:41
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: J O A N N A ♥

smakar det lite likt morotskaka?:)

2010-03-23 @ 13:48:33
URL: http://lilllamej.blogg.se/
Postat av: Kitty

Låter gott!

2010-03-24 @ 01:33:46
URL: http://elinhellokitty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0