Cheesecake med Lemoncurd och Blåbär

Cheesecake är nog en av mina absoluta favoriter men tyvärr är jag den enda här hemma som tycker om det. Jag äter alltså inte cheesecake så ofta, men, när jag får chansen att baka det så gör jag såklart det och den här gången blandade jag det hela med syrlig lemon curd och härliga blåbär, kan det bli bättre?


Cheesecake, i tårta
15 digistivekex
60 g smör
700 g cream cheese
3 ägg
2 dl gräddfil
1 dl strösocker
1 dl lemon curd
1/2 dl citronsaft
Blåbär
riven vit choklad

Gör sä här:
Mixa kexen och blanda ned det smälta smöret.Tryck ut i en form och grädda i 10 minuter i 175 grader.
Blanda alla ingreidenser till fyllningen forutom lemon curden.
Häll hälften av smeten i formen med digestivekexen. Grädda i 10 minuter i 150 grader. Ta ut.
Lägg på lemon curden och sedan resten av smeten.
grädda i 30 - 35 minuter i 150 grader.
Låt svalna något eller helt.
Strö på blåbären och riv vit choklad över.

Kommentarer
Postat av: Tara

Nej, antagligen kan det inte bli bättre! Ser otroligt gott ut :)

2010-05-04 @ 18:06:32
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Klara

Ja! Cheese cake ihop med lemon curd. Låter helt fantastiskt! Två av mina favoritsmaker!

2010-05-04 @ 20:36:45
URL: http://klarakling.blogg.se/
Postat av: caroline

Såg underbart smarrigt ut.

Postat av: ALEX

Det där ser ju grymt gott ut lilla bakfia ;) <3

2010-05-04 @ 23:11:31
Postat av: Evelina

Håller fullständigt med, cheescake är något av det bästa som finns =) Har dock aldrig gjort en med lemon men skall prova

2010-05-05 @ 15:40:28
URL: http://bunnyforever.blogg.se/
Postat av: Almorranas

Detta låter otroligt gott. Ska jag göra till en födelsedag på Fredag:)

2010-05-05 @ 15:47:33
URL: http://www.es.hemapro.com/
Postat av: lina

åå vad gott!! jag som älskar baked cheesecake, men har inte hittat ett riktigt bra recept!! det här ska därför självklart provas, mums!! ;)

ungefär hur många dagar tror du den håller sig fräsch? om jag bakar den på fredagen, kan man äta den på söndag då tror du? ;)

2010-05-05 @ 16:51:49
Postat av: Lella

Ser sjukt smaskigt ut. Här hemma äääälskar vi cheesecake!:D



Idag kom förresten lakritskolastängerna på posten och jag kan lova att mamma älskade dom. Tack igen!:D

2010-05-05 @ 17:38:36
URL: http://lella.blogg.se/
Postat av: Emelie

Den ser grymt god ut! Tack för lakritskolan, den var otroligt god och blev uppäten på en gång! :)

2010-05-05 @ 22:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0