Äppellimpa med Kanel och Smuldeg

Äpplen är ju ett måste nu på vintern. Och med äpplen så kommer ju kanel hand i hand. Finns det någon bättre kombination? Noppe, det gör det inte. Och, jag älskar ju kombinationer och en favorit på senare tiden är att mixa en mjuk kaka med smuldeg, det blir så otroligt gott! Förra veckan gjorde jag en cheesecake med den principen (recept kommer snart) och den här veckan blev det just äppelkaka. Ja vad mer kan jag säga? Hugg in och njut!

 

Ingredienser;

Smuldeg:

1 dl vetemjöl

2 dl havregryn

1 msk socker

75 g smör
1/ 2 tsk vaniljsocker

Kaka:
50 g smör
1/2 dl röd mjölk
1/2 dl kesella
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 äpplen
extra kanel

Gör så här:
kakan:
Ta fram en avlång form, tryck ned ett bakplåtspapper i den.
Smält smöret och blanda ned mjölken och kesellan.
Vispa socker och ägg pösigt ihop med vaniljsocker och kanel.
Häll i smörblandningen.
Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda försiktigt ned det i smeten med en slickepott.
Dela äpplena i klyftor och pudra över lite extra kanel.
Blanda alla ingredienser till smuldegen och nyp ihop med smöret.
Strössla lite smuldeg i botten av formen, häll sedan ned kak smeten.
ta äpplena och tryck ned dem i smeten på rad. Strössla sedan över skuldegen över kakan.
Grädda i 45-50 minuter i 175 grader. De sista minutrarna kan vara på grill om smuldegen inte fått tillräckligt med färg.


Kommentarer
Postat av: Tara

Vad gott det ser ut, jag älskar också äppel och kanel! Tror du förrästen att du skulle vilja rösta fram mig till årets finlandsvenska matbloggare här: http://bloggpriset.ylebloggen.fi/nomineringar/

Det skulle vara otroligt snällt eftersom jag inte kan delta i några liknande "sverige tävlingar":D Man behöver bara fylla i årets temablogg, resten kan du lämna tomt. Tack!:D

2010-10-07 @ 15:29:09
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Mm, det där såg inte dumt ut!:D

2010-10-09 @ 00:24:47
URL: http://heeddaas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth E

Mums! nu är kakan i ugnen. Smeten var god! ;)

2010-10-24 @ 11:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0