Poppy Heart Cookies

                

Inte ska en liten sjukdom hindra det dagliga bakandet. Jag kände att jag behövde bli lite glad idag så jag bestämde mig för att göra de här sötnosarna! Spröda vaniljkakor med fint strössel på. De  tre kakorna som har hjärt-, silver- och tuttifrutti strössel på sig har strössel från närmaste ICA. Det färgade sockret, det rosa och turkosa kommer från Dean & Deluca i USA.  

Ingredienser till ca 50 st
5 dl vetemjöl
1 1/3 potatismjöl
1 1/3 florsocker
1 tsk vaniljsocker
300 g smör
1/2 msk iskallt vatten
1 ägg
Glasyr
Strössel

Gör så här:
Blanda alla torra ingedienser. Nyp ihop smöret med dem.
Blanda snabbt ner vattnet och ägget till en smet, blanda inte för länge utan bara tills allt är blandat ordentligt.
Låt vila i en plastpåse i kylen i minst en timma.
Kavla nu ut degen på ett mjölat bakbord och stansa ur former, i detta fall hjärtan.
Lägg på en bakpappers klädd plåt och grädda i 15 min i 200 grader. Kakorna ska få en väldigt ljus gyllene färg.
Ta nu ut dem och låt de svalna helt! (Detta är väldigt långtråkigt men man kan måla naglarna under tiden!)
Pensla nu på ett tunt lager glasyr på varje kaka och strö över valfritt strössel. Slå försiktigt av överflödigt strössel.
Klart!

       

Kommentarer
Postat av: YVONNES

Jag förstår mig inte på de där silverkulorna, man kan ju inte äta dem så varför lägga dem på maten?

2009-10-21 @ 09:36:39
URL: http://layvonne.blogg.se/
Postat av: Sofia

Såklart man kan äta dem;D allt jag lägger på mina bakverk är ätbart! De är ganska hårda så jag tipsar det inte till någon som har dåliga tänder! Då får man peta bort dem! Jag tycker däremot de är ganska coola:D

2009-10-21 @ 10:20:43
URL: http://bakfia.blogg.se/
Postat av: Evelina

Oj va fina! =) Ser gott ut! =)

2009-10-21 @ 13:12:14
URL: http://skrivbubblan.blogg.se/
Postat av: junibarn

Åh, söta! Är de liksom kladdiga inuti?

2009-11-02 @ 20:27:56
URL: http://interumsren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0