Mmmm...Äppelpaj!

               

Äppelpaj i portionstorlekar blev dagens dessert! Till detta serverades en skopa vaniljglass och lite pynt i form av florsocker och citronmellis. Jag har gjort den här pajen många gånger förut i en stor form men nu tänkte jag pröva att göra dem i min muffinsplåt så det blev små formar istället! Allt gick jättebra tills jag skulle ta ur dem ur formarna, de gick ju sönder när man lyfte dem. Men det var bara första, sedan fick man in klämmen och då funkade det fint. Nästa gånga ska jag nog ha lite smör- eller bakpapper innan i formen så att jag kan "lyfta" ur kakan. Går förmodligen smidigare. Hursomhelst, här kommer receptet på en härlig höst dessert! Hoppas ni har en mysig söndagskväll!

Ingredienser till 8 personer!
Havregryn
Strösocker
Smör
Äpplen
kanel

Gör så här:

Smält 200 g smör i en kastrull och blanda sedan ihop med 2 dl havregryn, 2 2/3 vetemjöl och 1,5 dl socker i kastrullen.
Pressa nu ut degen i små formar. Muffinsplåt eller kanske små porslinsformar? Se till att degen går enda upp till kanterna. Grädda i 200 grader i 10 minuter eller tills de är lätt gyllene. Varning, Låt dem inte bli för mörka, då blir de jättehårda!
Stek undertiden fyra stycken äpplen som du har hackat i tärningar ihop med mycket smör, och cirka en matsked av kanel och 2 matskedar av socker. Stek endast tills äpplena har mjuknat lite.
Låt svalna något och klicka sedan ned en liten mängd i varje form. Förresten, när man tar ur formarna ur ugnen från första gräddningen, tryck lite lätt med en sked på degen så att det "uppblåsta" sjunker ned igen.
Smält nu 50 gram smör och blanda sedan i kastrullen med 1,5 dl socker och 2,5 dl havregryn. Blanda i ungefär 3 minuter så att "degen" sätter sig! Strö sedan över strösslet över portionsformarna, gärna så att det blir en liten "topp".
Grädda i ugnen i 30 min på 175 grader så att toppingen blir gyllene.
Ta sedan ur kakorna försiktigt ur formarna och lägg upp dem på fat. Servera med vaniljglass!

                                  
 


Kommentarer
Postat av: alex

MUMSMUMSMUMS nu blev jag sugen! <3 <3 <3 <3 <3

2009-10-18 @ 21:13:11
Postat av: Linn

Åh vad mysigt! dom såg riktigt proffsiga ut, måste prova själv någon gång.

2009-10-18 @ 22:13:41
Postat av: Emma

Guuuuud va jag bli suuuuugen!!1 <3

2009-10-21 @ 23:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0